Hogyan működik a chiptuning és a motoroptimalizálás?
A mai korszerű motorok működése elektronikusan vezérelt. A
program ami az ehhez szükséges műveleteket végrehajtja, a
motorvezérlő egységben található. A chiptuning ennek a
programnak a módosításával éri el, hogy a motorban lévő
tartalékokat előhozza. Az értékek helyes beállítása döntő
szempont, ezért a műveletet csak olyan helyen szabad elvégeztetni,
ahol megfelelő tapasztalat van a háttérben.
Így elkerülhető
hogy egy kezdő chiptuningos rosszul beállított programja kárt
okozzon a motorban. A jól beállított program nem káros a motorra
hosszú távon sem. Jobb helyeken az autó eredeti programját
elmentik és bármikor vissza tudják állítani a gyári állapotot.
A legtöbb esetben még akkor is, ha korábban valaki már belenyúlt
a vezérlőegységbe és rossz programot töltött rá. Ez a javítás
a kóklerek után jelenség egyre gyakoribb eset.
Budapest Chiptuning
Különbségek az egyes motorok között
A sorozatgyártásban előállított autók motorjai az ehhez szükséges alkatrészek tűréshatárai miatt nem egyformák. A vezérlőprogram átlagértékekre vannak beállítva, a finomhangolás a gyártás során gazdaságossági okok miatt nem megvalósítható. Chiptuninggal megoldható az adott motorhoz történő finomhangolás és motoroptimalizálás.
A sorozatgyártásban előállított autók motorjai az ehhez szükséges alkatrészek tűréshatárai miatt nem egyformák. A vezérlőprogram átlagértékekre vannak beállítva, a finomhangolás a gyártás során gazdaságossági okok miatt nem megvalósítható. Chiptuninggal megoldható az adott motorhoz történő finomhangolás és motoroptimalizálás.
Ehhez nincs szükség semmilyen fúrás-
faragásra vagy mechanikai átalakításra. A művelet során a
vezérlőprogram kerül módosításra, plusz alkatrészt nem kell
beszerelni. Ha programozó érti a dolgát és kellő tapasztalattal
valamint hosszú távú visszajelzésekkel is rendelkezik az adott
típusról, akkor az autó jó kezekben van. Megoldhatóak egyéni
kérések is, amellett hogy a motor állapota is figyelembe van véve
a hangolásnál, legyen az egy optimális beállítás, vagy a
maximális teljesítmény elérése, vagy a fogyasztás csökkentése.
Chiptuning szempontok
Cégünk a sorozatgyártásban készült utcai autókra szakosodott,
átalakított motorokkal és versenyautókkal csak kivételes esetben
foglalkozunk. Az utcai autóknál az egyik leglényegesebb szempont a
motor tartóssága, mi a maximális teljesítményt úgy értelmezzük,
hogy a beállított értékkel még a biztonságos határon belül
maradjunk, ami nem rövidíti meg a motor élettartamát. Nem csak az
számít, hogy hány lóerő és hány Nm növekedést sikerül
elérni. Egy rosszul megírt programmal is lehet ugyanakkora
növekedés mint egy jól megírt programmal, de míg az egyik
esetben a motor károsodhat, a másik esetben hosszú távon sem.
Chiptuning előtti tudnivalók
Használt autó vásárlásánál előfordulnak olyan esetek is, hogy
az új tulajdonos tudta nélkül rossz program került az autóba. Ez
különféle hibajelenségeket eredményezhet, és sok esetben a
márkaszervizek nem találnak megoldást erre a problémára.
Vállaljuk az ilyen autók vezérlőprogramjának a javítását, a
gyári program beszerzését és a chiptuning program javítását
is. Csak olyan autó chiptuningját vállaljuk el, ami a gyári programmal hibamentesen működik. Ha a motor működésével
kapcsolatos hibakódok vannak, akkor először diagnosztika
következik majd a fennálló hiba javítása, szükség esetén a
hibás alkatrész cseréje. Frissen vásárolt autónál, legyen az
használt vagy új, nem javasolt az azonnali chiptuning.
Célszerű
legalább 1000 km-t megtenni és tesztelni az autót városban és
autópályán egyaránt különböző üzemi körülmények között,
hogy kiderüljön minden jól működik, és hogy megismerjük az
autó menettulajdonságait az úton valós körülmények között,
és legyen viszonyítási alapunk a fogyasztási értékekről is.
Használt autó vásárlása esetén javasolt az azonnali szerviz, a
motorolaj és a szűrők cseréje, valamint a vezérműszíj,
feszítőgörgő stb. cseréje is, ha nincs végig vezetett
szervizkönyv.
Így az autó üzembiztosabb lesz és nagy meghibásodásoktól kímélhetjük meg a motort. Ezek után nyugodtabban lehet a chiptuningot is megcsináltatni. A jó értékekkel beállított chiptuning program a motor élettartamát nem rövidíti meg, de tudni kell hogy egy alkatrész sem örök életű. Egy turbó elmegy általában 200-300e. km-t (természetesen vannak eltérések) ezek után bármikor lehet számítani arra, hogy esedékes lesz egy turbó csere vagy felújítás. Ha ez megtörténik és jól csinálják akkor megint nem lesz vele gond pár 100e. km-ig.
Így az autó üzembiztosabb lesz és nagy meghibásodásoktól kímélhetjük meg a motort. Ezek után nyugodtabban lehet a chiptuningot is megcsináltatni. A jó értékekkel beállított chiptuning program a motor élettartamát nem rövidíti meg, de tudni kell hogy egy alkatrész sem örök életű. Egy turbó elmegy általában 200-300e. km-t (természetesen vannak eltérések) ezek után bármikor lehet számítani arra, hogy esedékes lesz egy turbó csere vagy felújítás. Ha ez megtörténik és jól csinálják akkor megint nem lesz vele gond pár 100e. km-ig.
Konkrét eset
Tegnap járt a műhelyünkben egy ügyfél egy Volkswagen Passat 1.9TDI 105 LE 2006-os évjáratú autóval, chiptuningot szeretett volna az autójára. Néhány száz db ilyen típusú autó programozása
után (az utolsó 1 nappal korábban járt a műhelyünkben) a munka
nem tűnt túl nagy kihívásnak, mondhatni rutin feladat.
Próbaindítás során kiderült hogy a műszerfalon világít a
check engine visszajelző, ami a motor működésével kapcsolatos
hibát jelez. A diagnosztika során a hibatároló kiolvasása után
kiderült hogy probléma van a részecskeszűrő működésével. A
km óra 315000-et mutatott, ami szervizkönyv hiányában azt jelenti
hogy ennyi biztos van benne, de több is lehet. Tudni kell hogy a
hibásan működő részecskeszűrő hatással van a motor
működésére, és ha a hiba hosszú távon fennáll akkor károkat
okozhat a motorban és a turbó is tönkremehet.
Ha a részecskeszűrő
nem tud tökéletesen és automatikusan regenerálódni (rendszeres
időközönként kiégetni a benne lerakódott koromszemcséket)
akkor részleges dugulás jön létre. A kipufogógáz nem tud
megfelelően távozni, a nyomás megnő, a korom lerakódik az egész
kipufogórendszerben és turbó változó geometriájú lapátjain
is.
A dugulás fojtja a motort ami később vészüzemhez és tiltáshoz vezethet, a lerakódott korom a turbó lapátjain azt eredményezheti, hogy a változó geometria megszorul. Helyes működés esetén a turbó lapátjai fordulatszám függvényében változtatják a szögüket, hogy a motor az adott terheléshez tartozó megfelelő turbónyomást kapja. Ha a geometria megszorul, akkor attól függően hogy ez a lapát milyen pozíciójában történt, a turbónyomás lehet túl alacsony vagy túl magas, de az biztos hogy az értéke nem lesz megfelelő. Ha turbó túl magas nyomásértéken dolgozik akkor idő előtt tönkremehet.
A dugulás fojtja a motort ami később vészüzemhez és tiltáshoz vezethet, a lerakódott korom a turbó lapátjain azt eredményezheti, hogy a változó geometria megszorul. Helyes működés esetén a turbó lapátjai fordulatszám függvényében változtatják a szögüket, hogy a motor az adott terheléshez tartozó megfelelő turbónyomást kapja. Ha a geometria megszorul, akkor attól függően hogy ez a lapát milyen pozíciójában történt, a turbónyomás lehet túl alacsony vagy túl magas, de az biztos hogy az értéke nem lesz megfelelő. Ha turbó túl magas nyomásértéken dolgozik akkor idő előtt tönkremehet.
Az ügyféllel történt egyeztetés során kiderült, hogy az autót
néhány hónappal korábban vásárolták, a turbó felújítva vagy
cserélve nem volt korábban, és néhány nappal később indulnának
az autóval 2000 km távolságra. A javaslatom az volt, hogy első
körben meg kell szüntetni a részecskeszűrő hibás működését
a részecskeszűrő cseréjével vagy ideiglenes kiiktatásával.
Ellenőrizni kell a turbó lapátjait hogy van-e égéstermék
lerakódás és a változó geometria nem szorul.
Ha idáig eljutunk
és az autó hibamentesen működik, csak ezek után javasolt a
chiptuning. Azt ügyfél azt mondta, hogy ő mindenképpen szeretné
a chiptuningot. Hozzátartozik a történethez hogy az eset a szabadságom előtti utolsó munkanapon történt, így közöltem az ügyféllel hogy a chiptuningot az említett hibajelenség miatt nem vállalom. A részecskeszűrő probléma megszüntetésében tudok
segíteni, mert jelenleg az a legfontosabb és elsődleges tennivaló.
Azt mondta át kell gondolnia, majd 20 perc után közölte, hogy nem kéri a részecskeszűrő javítását és elment. Nem indokolta meg, hogy miért, de ha esetleg arról volt szó hogy elvitte máshová, ahol lelkiismeret furdalás nélkül megcsinálják neki a chiptuningot mert ő ragaszkodik hozzá, akkor jó esély van arra, hogy az autó útközben le fog robbanni és tréler lesz a vége. Csak az esetet írtam le, a tanulság levonását a történetből mindenkire rábízom.
Partner oldalak:
Használt autómotor honlap: használt autómotor
Online marketing és keresőmarketing ügynökség
Autófóliázás partner a joachim autófólia
Szőnyegtisztítás partner a szőnyegtisztítás blogon
Azt mondta át kell gondolnia, majd 20 perc után közölte, hogy nem kéri a részecskeszűrő javítását és elment. Nem indokolta meg, hogy miért, de ha esetleg arról volt szó hogy elvitte máshová, ahol lelkiismeret furdalás nélkül megcsinálják neki a chiptuningot mert ő ragaszkodik hozzá, akkor jó esély van arra, hogy az autó útközben le fog robbanni és tréler lesz a vége. Csak az esetet írtam le, a tanulság levonását a történetből mindenkire rábízom.
Copyright © Minden jog fenntartva | design by DC
Jogi Közlemény
Partner oldalak:
Használt autómotor honlap: használt autómotor
Online marketing és keresőmarketing ügynökség
Autófóliázás partner a joachim autófólia
Szőnyegtisztítás partner a szőnyegtisztítás blogon
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése